Deel drie van mijn uitwisseling!

Na af te studeren van een boliviaanse school en te genieten van 4 maand vakantie gevuld met leuke reizen, is nu mijn laatste deel begonnen van mijn uitwisselingsjaar! Ik zit nu al twee weken op de universiteit en ‘studeer’ toerisme.

Ik volg 5 lessen mee met het eerste jaar (kunst en cultuur, toeristische psychologie, toeristische sociologie, onderzoeksmethodes en -technieken en Quechua) en een les met het tweede jaar (antropologie). Die ene les met het tweede jaar volg ik vooral omdat er in april een reis gepland is naar Torotoro, een reisbestemming binnen Bolivia die ik zeker nog gezien moet hebben! Ook leer ik door in twee jaren les te volgen meer mensen kennen, hoewel er in het tweede jaar nogal weinig studenten zijn komen opdagen tot nu toe (ongeveer 15 max).

Verder is les volgen met het eerste jaar wel heel leuk. Er zijn zo’n 40 studenten, hangt altijd een leuke sfeer en als er geen les is (wat wel vaker gebeurd) wordt er altijd wel iets leuks gedaan zoals bv volleybal spelen (eindelijk weer wat sporten!). De lessen zijn niet altijd even leuk, enkel Quechua, de plaatselijke taal van hier en nog wat andere plaatsen in Bolivia, Ecuador en Peru leren vind ik wel grappig. Het niveau is nog niet zo hoog, we leren kleine gesprekjes te voeren maar ik wil het wel echt leren! De uitspraak is wel echt heel moeilijk en de taal zelf lijkt op geen enkele andere taal die ik ken. Maar na de drie maand die ik nog over heb ga ik toch wel de basis kennen als ik niet opgeef! Met het eerste jaar is niet echt een grote reis gepland, wel gaan ze volgend weekend naar Caisa, waar ik hopelijk mee naartoe kan. Het is echt leuk om terug dagelijks naar de lessen te gaan, vaak volg ik zelfs nog extra lessen met het eerste jaar mee als ik niets anders te doen heb. Ik voel dat die laatste drie maanden snel voorbij gaan vliegen.. 

Verder zal ik vanaf maandag elke week een uurtje engelse les geven aan kindjes van het 5de leerjaar. Dit wordt hier in Potosi gezien als mijn vrijwilligerswerk, wat van AFS sterk aangeraden wordt te doen tijdens de vakantie. 

Leave a comment